Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 13:42 #324007

Leuk! Passend bij een zeilboot ook, precies zulke klemmen als ik voor m'n vallen heb, maar dan inimini, schetig :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 13:43 #324008

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Maar wat is nu het voordeel van deze klemmetjes boven kroonstenen? Volgens mij roest het allebei even hard.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 13:47 #324010

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Evaluationcopy schreef :
Leuk! Passend bij een zeilboot ook, precies zulke klemmen als ik voor m'n vallen heb, maar dan inimini, schetig :lol:

Laat ik nu kevlar trimlijntjes hebben die hier prima in passen!

Maar leuke tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 13:54 #324013

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1149
wel goed opletten met dichtduwen, onlangs nog bij iemand alles vernieuwd, had de zooi niet goed dichtgedaan, is niet mijn ding deze lasdoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 13:57 #324014

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
meter krimpkous aan boord, zowel rood als zwart zit je altijd goed.

edit: maar ze zien er idd schatig uit.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 13:57 door BenK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:30 #324034

Toch maar eens even langs de Gamma en controleren of er geen gewoon ijzer in zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:32 #324035

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Brulé brander aan boord is handig. Kan je mee draadjes en koperen leiding solderen, kous krimpen, lijn branden en wat al niet meer. Zelf na te vullen uit gasbus.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:34 #324037

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Proost schreef :
Brulé brander aan boord is handig. Kan je mee draadjes en koperen leiding solderen, kous krimpen, lijn branden en wat al niet meer. Zelf na te vullen uit gasbus.
Mijn aansteker waar ik mijn pitjes mee aansteek doet toch hetzelfde? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:35 #324041

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
monreve schreef :
Maar wat is nu het voordeel van deze klemmetjes boven kroonstenen? Volgens mij roest het allebei even hard.

Stan

makkelijker bijprikken van gebruikers bij 1 bron en de schroefjes in kroonsteentjes drukken op den duur de koperdraadjes kapot. Geen geklooi meer met schroevendraaiertje en verschillende draaddiktes passen in het hetzelfde "steentje".

Even hard roesten zou best eens kunnen. Weet ik niet.

Ze zien er trouwens heel erg hetzelfde uit als de klemmetjes die ik kocht bij de speciaalzaak. Die waren van Waco.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 14:37 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:42 #324048

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

De grap van deze lasdoppen is nu juist, dat je ze vaker kan gebruiken, zonder al teveel gedoe en storingen.
Juist deze week nog met de 220V elektricien over gehad en die wil (oa om die reden) nooit meer anders.
Gister nog over dekmontage gesproken; toen ik dat een paar jaar geleden een keer moest doen, moesten alle voorgeknipte draadjes met van die knullige klemverbindingen aan elkaar worden gezet.
Nu gaat alles met deze lasdoppen; vele malen sneller en zekerder. En als er ooit eens iets anders moet is het zomaar los en aangepast.

Bij kroonsteentjes hou ik altijd nog wat reserve, ik vind het niet mooi en te storingsgevoelig.
Solderen is misschien heel zeker, maar alles moet wel weer eens los...

Overigens is het wel de moeite om eens goed te kijken wat voor materialen er bij de Gamma-versie van deze lasdop zijn gebruikt, dat kan nog tegenvallen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 14:57 #324053

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
eens met proost.

op een boot horen geen kroonstenen en lasdoppen. lasdoppen van de gamma zijn niet bedoeld voor flexibele kern. tenzij dit specifiek op het doosje staat aangegeven.

gewoon de draden goed in elkaar draaien en door vloeien met tin. krimpkousje dr om en klaar. verder zijn er prima stekkerverbindingen voor dekmontage die veel geschikter zijn als kroonstenen/lasdoppen.

als echte noodoplossing... ok, maar op langere termijn not done.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 14:58 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:10 #324060

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1149
hypervisor schreef :
eens met proost.

op een boot horen geen kroonstenen en lasdoppen. lasdoppen van de gamma zijn niet bedoeld voor flexibele kern. tenzij dit specifiek op het doosje staat aangegeven.

gewoon de draden goed in elkaar draaien en door vloeien met tin. krimpkousje dr om en klaar. verder zijn er prima stekkerverbindingen voor dekmontage die veel geschikter zijn als kroonstenen/lasdoppen.

als echte noodoplossing... ok, maar op langere termijn not done.

hier ben ik het volkomen mee eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:21 #324065

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Deze lasklemmen zijn juist geschikt voor zowel harde als flexibele kern.
In de product info van Wago vind je de toepassingen waaronder voor buiten en de toelatingen waaruit blijkt dat er koper in zit.
Let wel dit is Wago, weet niet wat gamma heeft. Wij verkopen deze aan de installateur voor rond de tien euro per 50.
www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-...yle.xsl/nld-2631.htm

Ben het niet eens dat soldeer verbindingen beter zijn, dit is erg ouderwets en bewerkelijk en vereist vakkennis om een goede verbinding te zijn, corrosienkans door solderen en zuren is ook groot.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede en snellere verbindings oplossingen die ook de professional enkel gebruikt, er zullen er heel heel weinig zijn die nog solderen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 15:23 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:27 #324072

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1149
beste jouzers,

er zit een heel verschil tussen de huizen- en utiliteitsbouw,
en scheepsbouw, in mijunvisie is dit soort lasdoppen of kroonstenen echt not done.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:31 #324075

grover schreef :
beste jouzers,

er zit een heel verschil tussen de huizen- en utiliteitsbouw,
en scheepsbouw, in mijunvisie is dit soort lasdoppen of kroonstenen echt not done.
Jouzers werkt in de jacht electronica, voor een van de grootste leveranciers van het land. Ik denk dat hij wel recht van spreken heeft ;)
En op de duurdere merken boten vind je helemaal geen solderingen meer, maar is alles rijgklemmen op DIN rail. Zeg maar een zeer veredelt kroon steentje. Deze boten hebben ook bijna nooit storingen die veroorzaakt worden door draad verbindingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 15:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:41 #324078

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
jouzers schreef :
Deze lasklemmen zijn juist geschikt voor zowel harde als flexibele kern.
In de product info van Wago vind je de toepassingen waaronder voor buiten en de toelatingen waaruit blijkt dat er koper in zit.
Let wel dit is Wago, weet niet wat gamma heeft. Wij verkopen deze aan de installateur voor rond de tien euro per 50.
www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-...yle.xsl/nld-2631.htm

Ben het niet eens dat soldeer verbindingen beter zijn, dit is erg ouderwets en bewerkelijk en vereist vakkennis om een goede verbinding te zijn, corrosienkans door solderen en zuren is ook groot.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede en snellere verbindings oplossingen die ook de professional enkel gebruikt, er zullen er heel heel weinig zijn die nog solderen.

Is er bekend waar ik de WAGO artikelen kan kopen. Ze worden naar ik meen in Duitsland gemaakt.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:43 #324079

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
Zijn ideale dingen, wij gebruiken ze ook regelmatig en ik vind ze betrouwbaarder dan kroonsteentjes.
En het zou wel eens heel goed kunnen dat we ze bij Jouzers halen. ;-)
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 15:59 #324088

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1149
Erikdejong schreef :
grover schreef :
beste jouzers,

er zit een heel verschil tussen de huizen- en utiliteitsbouw,
en scheepsbouw, in mijunvisie is dit soort lasdoppen of kroonstenen echt not done.
Jouzers werkt in de jacht electronica, voor een van de grootste leveranciers van het land. Ik denk dat hij wel recht van spreken heeft ;)
En op de duurdere merken boten vind je helemaal geen solderingen meer, maar is alles rijgklemmen op DIN rail. Zeg maar een zeer veredelt kroon steentje. Deze boten hebben ook bijna nooit storingen die veroorzaakt worden door draad verbindingen.

ja eric en ik weet er natuurlijk niks van af :sick:
:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:03 #324091

Grover, dat zeg ik niet.
Maar aangezien zeer veel en zeer gerenomeerde bedrijven van solderen zijn afgestapt en vaak rijgklemmen gebruiken (zelfde princiepe) en er geen storing zijn, vind ik het "not done" een beetje een overdreven statment. Al zeg ik dat zelf trouwens wel van kroonsteentjes. Die zul je bij mij aanboord dan ook zeer zeker niet kunnen vinden!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:05 #324093

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Nou, om alle nieuwsgierigheid te bevredigen heb ik er eentje uit elkaar gehaald. Viel me gelijk op dat ze gewoon van Wago zijn (staat er ingegoten) en de ijzertjes bestaan uit twee delen. De klemmetjes zullen van verenstaal zijn, en een plaatje dat veredelt is met iets, maar de vijl erover legde een roodkoperen kleur bloot. Ik durf het wel aan te geloven dat het dat ook wel zal zijn.

Vooralsnog hoef je nu niet meer te zoeken waar je ze kan halen, maar als je er veel nodig hebt ben je bij Jouzers een stuk goedkoper uit ;)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:09 #324097

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
grover schreef :
Erikdejong schreef :
grover schreef :
beste jouzers,

er zit een heel verschil tussen de huizen- en utiliteitsbouw,
en scheepsbouw, in mijunvisie is dit soort lasdoppen of kroonstenen echt not done.
Jouzers werkt in de jacht electronica, voor een van de grootste leveranciers van het land. Ik denk dat hij wel recht van spreken heeft ;)
En op de duurdere merken boten vind je helemaal geen solderingen meer, maar is alles rijgklemmen op DIN rail. Zeg maar een zeer veredelt kroon steentje. Deze boten hebben ook bijna nooit storingen die veroorzaakt worden door draad verbindingen.

ja eric en ik weet er natuurlijk niks van af :sick:
:whistle:

Dat blijkt wel ja :laugh: .

Maar serieus: lasklemmen voor harde kern en kroonstenen zijn taboe aan boord, maar voor in de scheepvaart zijn ook heel veel snelkoppelingen voor flexibele kern in de markt. In de scheepvaart wordt alles met wago en phoenix soortige klemmen gedaan.
Heb een klant ie zo'n 70 mega jachten per jaar met dit soort klemmen installeert.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 16:27 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:15 #324104

Deze wago klemmetjes zijn de standaard (in lasdozen) in de professionele scheepsbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:15 #324105

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Erik,
Ik ben het met je eens.
Rijg klemmen is het enige en juiste om aders te verbinden.
En ze zijn zeer bedrijfs zeker.
Allerlei combinatie's en grote is mogelijk.
Door verbindingen zijn degelijk.
Aders strippen en ader huls knijpen en monteren maar.
Profs gebruiken niet anders.
Als we het toch over Wago hebben.

Voorbeeld zie

www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-...tyle.xsl/nld-282.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:29 #324116

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
rijgklemmen vind ik weer een ander verhaal omdat deze normaal gesproken op een centrale plek zitten. (waterdicht) daar ben ik heel erg voorstander van omdat het eigelijk gelijk duidelijk is zeker als je er met de dymo ook nog even opplakt wat het is.

mits die plek waterdicht uitgevoerd is mag je er wat mij betreft ook van die wago lasdoppen gebruiken, kijk alleen uit dat het geordend moet blijven. lijkt me een stuk moeilijker las met rijgklemmen.

echter als je dat toe gaat laten wordt de verleiding groot om kabels op te gaan lengen met die lasdoppen, en dat is wat ik bedoel met not done.

daarom liever 1 lijn en dat is geen kroonstenen en lasdoppen.

ook ben ik alergisch voor loshangende draden. liefst alles in goten.

oplengen doe ik het liefst met soldeer

ik doe het als volgt:

eerst de einden strippen (niet te ver!)
dan 2 stukjes krimpkous er om schuiven,
dan de draden goed in elkaar schuiven,
dan wat zgn "no clean" soldeerflux er op (heb je ook in stiften (zgn flux pennen, handig met pompje om de juiste hoeveelheid te doseren - niet te veel!)
en daarna warm maken met de soldeerbout en goed door laten vloeien met soldeer zonder flux/vloeimiddel. daarna het stukje krimpkous er over en klaar.

een goede zelf vulcaniserende tape kan natuurlijk ook ipv krimpkous. geen PVC tape.

aftakkingen aan draden maak ik op vergelijkbare manier. ik snijd een stukje mantel weg en draai de draad die daar weg moet een keer of 3 om het koper heen. daarna doe ik er flux op en vloei ik het door. daarna doe ik er zelf vulcaniserende tape omheen.

qua bedrading werk ik van dik naar dun.

ogen om op de accuklemmen te schroeven of om direct op de accu te schroeven als deze bouten heeft met schroeven ipv autopolen soldeer ik ook aan ipv klemmen. dara voel ik me veiliger bij.

ik werk dat ook altijd met krimpkous af zodat er zo min mogelijk bloodliggend geleidend metaal is.

als iemand op of aanmerkingen op mijn werkwijze heeft hoor ik het graag. daar leren we allemaal van.
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 16:36 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 16:32 #324118

Oplengen zou ik zowieso niet doen, gewoon een nieuwe draad, dat is de enige echt zekere methode om storingen te voorkomen. Ik heb dan ook altijd wel een rol draad aanboord liggen voor reparaties of aanpassingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl